5 stappen voor meer structuur
Als ondernemer weet je dat marketing en communicatie belangrijk is. Je laat je expertise zien en bereikt er nieuwe klanten mee. Maar het is ook iets dat vaak erbij gedaan wordt. Er zit geen plan achter en de ondernemers doen maar wat. Het is belangrijk om die basis goed neer te zetten, want dan levert je campagne ook echt de resultaten op die je graag wilt.
Geen losse flodders meer, maar werken volgens een plan
Structuur en helderheid helpt om die goede basis voor marketing en communicatie neer te zetten. Zo schiet je niet meer met losse flodders, maar werk je volgens een plan. En raak je altijd doel!
Met mijn klanten doorloop ik altijd grofweg vijf stappen om dit te bereiken. En die deel ik nu met jullie ๐
Stap 1: Wie ben jij als ondernemer?
Start bij de basis, namelijk jezelf. Vraag je af waarom je bent gaan ondernemen en waar jouw kracht ligt. Kijk ook naar je doelstellingen en je huidige aanbod. Wat loopt goed of moet je misschien van bepaalde producten of diensten afscheid nemen?
Stap 2: Wie is je ideale klant?
Verdiep je vervolgens in de ander, wie is je ideale klant? Denk na over zijn of haar kenmerken en geef dit vorm in een of meerdere personaโs. Probeer je doelgroep zo klein mogelijk te maken. Zo kom je erachter hoe je ze het beste kunt bereiken en met welke argumenten je ze kunt overtuigen om jouw product of dienst af te nemen.
Stap 3: Waarom moet iemand voor jou kiezen?
Leef je vervolgens nog meer in in je klant. Welke verlangens hebben potentiรซle klanten waar jij met je product of dienst op inspeelt? Meestal loopt een potentiรซle klant tegen een bepaald probleem aan waar hij of zij een oplossing voor zoekt. Dit zijn argumenten waar je in je marketing en communicatie op inspeelt.
Stap 4: Wat wil je uitstralen?
Een eenduidige look & feel draagt bij aan herkenbaarheid. Google en Coca Cola herken je uit duizenden. Probeer dit ook voor je eigen bedrijf te bereiken. Maak bijvoorbeeld een moodboard of kijk naar andere bedrijven die je inspireren.
Stap 5: Wat wil je vertellen?
Start met het bepalen van een aantal thema’s via een mindmap. Schrijf jezelf helemaal โleegโ. Zo heb je misschien wel 10 tot 15 thema’s. Kies hieruit een top vijf waar je zeker van weet dat je er veel over kunt berichten. Dat zijn je kernthemaโs. Vervolgens bedenk je binnen deze themaโs meerdere invalshoeken waarover je kunt schrijven.
Richting dankzij thema’s
Wanneer je deze stappen doorloopt heb je een bepaalde richting gekozen door toe te werken naar een aantal themaโs. Je weet ook waarmee je potentiรซle klanten kunt prikkelen. Dit verwerk je in een plan voor bijvoorbeeld social media of je website. Zo heb je een goede basis voor je marketing en communicatie.
Je kunt er natuurlijk zelf mee aan de slag. Maar misschien denk je nog altijd: hoe dan? Dan ben je bij mij aan het goede adres. Geen lang en duur traject, maar een ochtend of middag samen aan de slag met jouw basis waarin we samen die goede basis leggen. Lees hier meer over โStructuur in vier uurโ of stuur me een mailtje.