fbpx

Iedereen heeft er verstand van, toch?

communicatieprofessional nodig

Vaak worden communicatieprofessionals gezien als uitvoeringsdienst die dat foldertje even maakt of een nieuwsberichtje schrijft voor op de website. Dat kun je mensen ook niet kwalijk nemen, omdat de communicatiemiddelen die gemaakt worden het meest zichtbaar zijn. Zonde, en niet alleen omdat het mijn vak is. Communicatie kan namelijk echt het verschil maken.

Iedereen communiceert. We doen het dan ook de hele dag door: praten en mailen met elkaar, sturen elkaar berichtjes op social media en ook non-verbaal communiceren we continu. Maar niet alle communicatie wordt opgemerkt door de doelgroep die je wilt bereiken. En dat is waar de communicatieprofessional een rol gaat spelen. Met een slimme aanpak zijn mensen beter te beïnvloeden. Hierdoor ben je uiteindelijk invloedrijker, succesvoller en maak je meer impact (met misschien wel minder budget). 

Een belangrijke competentie van een communicatieprofessional is dat hij vanuit de doelgroep kan denken en dat hij verschillende perspectieven bij elkaar kan brengen. Door je goed in de doelgroep in te leven weet je waar ze gevoelig voor zijn en waar de ruimte voor verandering zit. Uiteindelijk verander je op die manier hun gedrag. De communicatiemiddelen die je daarvoor inzet, en die uiteindelijk gezien worden, zijn de tactiek. 

Je gebruik hierbij ook het nodige fingerspitzengefühl. Je probeert en stelt bij, om zo je doelgroep nog beter te leren kennen. In alle facetten van communicatie kun je dit toepassen, of je richting medewerkers, klanten of leveranciers communiceert. Dus… heeft iedereen verstand van communiceren? In essentie wel, want we doen het de hele dag, maar om echt impact te maken heb je die communicatieprofessional nodig. 😜