fbpx

Je doelgroep en de Empathy Map

doelgroep in kaart brengen

De basis van een effectieve marketing- en communicatiestrategie is het kennen van je doelgroep. Door je doelgroep echt te doorgronden kom je erachter hoe je op hun behoeftes kunt inspelen en welke argumenten je kunt inzetten om ze ervan te overtuigen dat jij de beste oplossing hebt. Een handig model dat je hiervoor kunt inzetten is de Empathy Map. Deze helpt je het gedrag, de behoeften en gevoelens van je doelgroep in kaart te brengen. 

De start

Aan de hand van zes onderwerpen kom je erachter wat jouw doelgroep beweegt, wat hem of haar drijft, welke verlangens hij/zij heeft en tegen welke pijnpunten hij/zij aanloopt. Deze techniek zorgt voor echte inzichten die je kunt gebruiken voor je communicatiestrategie. Ga in de schoenen van je doelgroep staan en verplaats je echt in hem of haar. Beantwoord dan de volgende vragen:

  1. Zien
    Beschrijf de omgeving van je doelgroep. Wie zijn zijn of haar vrienden en tegen welke problemen loopt hij/zij aan? Welke alternatieven zijn er op jouw product/dienst waarvan je doelgroep gebruik kan maken?
  2. Horen
    Hoe word je doelgroep beïnvloedt door zijn of haar omgeving. Wat zeggen vrienden, collega’s en familie? Denk bijvoorbeeld ook aan sociale media en de mensen die daar actief zijn die jouw doelgroep beïnvloeden.
  3. Denken & Voelen
    Wat gaat er in het hoofd van je doelgroep om? Beschrijf wat hij of zij echt belangrijk vindt. Waar ligt je doelgroep wakker van en waar droomt hij of zij van?
  4. Zeggen & Doen
    Bedenk wat jouw doelgroep zou zeggen en doen. Hoe gedraagt je doelgroep zich in het openbaar en ten opzichte van anderen?

Dan: frustraties & verlangens

De tweede stap is om de frustraties en verlangens in kaart te brengen. Voor welk probleem zoekt hij of zij een oplossing? Breng de pijnpunten in beeld en vraag je af waar de ander een slecht gevoel over heeft of aan overhoudt. Of misschien is er iets waaraan hij of zij zich gruwelijk ergert. Dit kunnen persoonlijke zaken zijn of iets dat in de zakelijke sfeer speelt. Probeer daarna de verlangens te benoemen. Wat is de onvervulde behoefte van je doelgroep? Bedenk hier wel bij dat jouw doelgroep niet altijd zicht heeft op wat ze willen. Vooral als het iets nieuws betreft. Ze kennen het gewoonweg nog niet. 

De Empathy Map helpt je in het hoofd van jouw doelgroep te kruipen, maar let op dat je geen aannames doet. Praat vooral met je doelgroep om erachter te komen waar ze naar op zoek zijn. Alle argumenten of emoties die je hierboven benoemd hebt kun je inzetten om je doelgroep ervan te overtuigen jouw product of dienst af te nemen. Ook kun je hier onderwerpen uit halen voor blogs of berichten op social media. 

Maar vergeet de functionele info niet

Wat mij betreft is de Empathy Map een eenvoudige manier om je doelgroep te leren kennen. Maar ik heb ook een kanttekening. Om je doelgroep nog nauwkeuriger te maken is het ook belangrijk dat je meer functionele informatie inzichtelijk maakt. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, woonplaats, hobby’s, sociale status, etc. Breng deze ook in beeld en je hebt een perfect beeld van je doelgroep. En wanneer je dat hebt, ook de juiste basis voor je marketing- en communicatiestrategie. Ga ermee aan de slag en als je hulp nodig hebt kan ik je misschien ondersteunen bij het in kaart brengen van jouw doelgroep. Succes ermee!

Bron: Communicatiestrategie, Wil Michels
Bron afbeelding