fbpx

MissMonday: Doelgroep van festivals

doelgroepen evenementensector

De tweede blog van MissMonday! Elke maandag publiceer ik een blog waarin je meer te weten komt over mij, Miss Communications en de dingen waar ik inspiratie uit haal. De zomer is bijna voorbij en daarmee ook het festivalseizoen. Ik kan er echt van genieten om naar een festival te gaan. Naast de muziek, de sfeer en het eten vind ik het heerlijk om ergens te gaan zitten en mensen te kijken. Heerlijk! Ondanks dat ik er ‘privé’ ben, kan ik het toch niet laten om ook met mijn ‘werkbril’ het festival te analyseren. Je ziet namelijk dat veel festivals een specifieke doelgroep weten te bereiken. Van de grotere festivals bezocht ik dit jaar Pinkpop, Bospop en Solar en de drie verschillen enorm van elkaar. Lees mee!

Pinkpop, Bospop & Solar

Pinkpop is al jaren ons vader-dochter-weekend. Dit jaar vierden we zelfs ons jubileum met 15 jaar samen Pinkpop. En je ziet heel veel variatie in mensen en leeftijden. Pinkpop heeft de laatste jaren hun programmering aantrekkelijker proberen te maken met nieuwe en jonge bands, waardoor meer jongeren het festival bezoeken. Voorgaande jaren zag je ook wel dat elke dag een speciale muziekstijl vertegenwoordigde, bijvoorbeeld metal of hardrock, en dat zag je dan ook meteen terug in het type bezoekers. Super interessant om te zien!

Mijn vader nodigde me dit jaar ook uit om een keer mee naar Bospop te gaan. Er komen vooral bands die mijn vaders generatie aanspreken 🙂 en die ik dus niet zo goed ken. Maar wel leuk natuurlijk om ‘nieuwe’ muziek te ontdekken. Deze generatie loopt dan ook vooral rond op Bospop. Ik haalde de gemiddelde leeftijd fors naar beneden :).

Met vriendinnen ging ik naar Solar. Pinkpop en Bospop zijn rockfestivals en lijken dus qua muziekstijl nog wel op elkaar, Solar als dancefestival is van een heel ander kaliber. Wat zo leuk is aan Solar is dat zij heel veel aandacht besteden aan de aankleding. Ieder podium heeft een ander thema en dit past weer bij de muziek die ze er spelen. Verder trek Solar vooral jongeren aan. Ik wil niet zeggen dat ik me oud voelde, maar we vielen wel wat uit de toon :).

Ken je doelgroep

Festivals passen hun programmering op een dusdanige manier aan, dat ze de doelgroep trekken die ze graag willen bereiken. Je ziet dit vervolgens ook terug in de mediapartners en grote sponsoren. Als bedrijf kun je hier ook op inspelen door bijvoorbeeld een evenement te sponsoren dat aansluit bij jouw waarden of doelgroepen. Daarnaast kun je van festivals leren dat je door heel goed te weten wie je doelgroep is en ze op de juiste manier benaderd, jouw ideale klant goed kunt bereiken en aan kunt trekken.