fbpx

Wat doe je als communicatieadviseur?

Regelmatig kijken mensen me vragend aan als ik zeg dat ik communicatieadviseur ben. Ze hebben geen beeld bij wat ik doe en hoe ik een bedrijf help. Ik snap dat ook wel, want communicatie is zoโ€™n breed begrip. Je communiceert de hele dag met elkaar en daar heb je niet per se een professional voor nodig, toch 😉

Op zich is het eenvoudig uit te leggen. Wanneer je communiceert heb je een zender en een ontvanger. De zender (bijv. een organisatie) brengt een boodschap over, via een gekozen medium (bijv. Instagram), waarvan hij of zij wilt dat die bij de ontvanger (bijv. een potentiรซle klant) aankomt. Zie de afbeelding (bron: Communicatie KC) of lees hier meer.

Ken je ontvanger!

Maar er kan ruis ontstaan in het overbrengen van de boodschap, bijvoorbeeld door het verkeerde taalgebruik, het verkeerde medium dat ingezet wordt of het feit dat de ontvanger helemaal geen behoefte heeft aan de boodschap. En dan komt een communicatieadviseur om de hoek kijken. Het begint namelijk met het goed inleven in je ontvanger. Wie is deze persoon, wat drijft hem of haar en via welk medium is hij of zij goed te bereiken? Door je ontvanger door en door te leren kennen, weet je de boodschap op de best mogelijke manier te verpakken en via het best passende medium te verspreiden. En dat is waar communicatieadviseurs goed in zijn 😄

Wat je vervolgens als ontvanger ziet, zijn de berichten op social media, de teksten en afbeeldingen op een website, een flyer, poster of andere uitingen die het bedrijf uitzet. Deze zijn allemaal dusdanig ontwikkeld dat ze de ontvanger over de streep trekken om de gewenste actie te ondernemen. En dat is vaak, ook voor een communicatieadviseur, proberen en bijstellen. Met iedere actie en uiting per je die doelgroep weer beter kennen en weet je dus effectiever te communiceren. Er zit dus veel meer achter die post op Instagram, dat flyertje dat je in de bus krijgt of die poster die ophangt!

Communicatieadviseur of Aannemer?

In mijn geval kun je een communicatieadviseur ook wel vergelijken met een aannemer. Ik ben namelijk een echte generalist. Net als een aannemer ga ik met klanten in gesprek om te ontdekken wat ze nodig hebben. Op basis daarvan weet ik heel goed welke specialisatie ze in moeten zetten om een bepaald resultaat te bereiken. En in grote lijnen kan ik een klant ook uitleggen wat er moet gebeuren om dit resultaat te bereiken. Maar net zoals een aannemer huur ik de tegelzetter in om de tegels goed uit te lijnen en te voegen. In mijn vakgebied moet je dan aan specialisten als vormgevers, fotografen, online marketeers, websitebouwers en tekstschrijvers denken. Vaak zijn dit bureaus waar ik al jaren mee samenwerk of die ik eerst voor Miss Communications ‘uitprobeer’. Zo weet ik mijn ‘tekortkomingen’ aan te vullen en kan ik klanten wat extra’s bieden.

Marketing en communicatie zijn hele brede begrippen en je kunt er alle kanten mee op, Misschien is de gekozen richting niet de meest effectieve, want klopt de boodschap en het medium wel met de ontvanger. De beste aanpak is vaak een combinatie van verschillende dingen en een combinatie van verschillende specialisaties. Maar ja, als bedrijf werk je ook niet graag samen met vijf verschillende bureaus. En dan is die aannemer wel handig.

Wil je meer informatie of eens kennismaken? Kijk dan tussen mijn aanbod of neem contact met me op.