Communicatiestrategie raakt doel
In mijn vorige blog heb ik jullie verteld over de basisprincipes van een goede positionering. En dat je hierin keuzes moet maken over wie je bent en vooral ook wie je niet bent. Kiezen om door je klanten gekozen te worden. Maar hoe vertaal je dit naar een communicatiestrategie?
Als het goed is, weet je inmiddels wat je wilt uitstralen. Dit wordt ook wel eens je gewenste identiteit genoemd. Zorg ervoor dat deze niet te veel afwijkt je echte DNA, anders is het heel moeilijk je identiteit waar te maken. Praat met je medewerkers, als je die hebt, over hun of je eigen passie en wat er zo bijzonder is aan je bedrijf. Check vervolgens of je dit ook naar buiten uitstraalt. Misschien hebben potentiële klanten wel een hele andere kijk op je bedrijf of hebben ze een beeld dat helemaal niet waar is. Je werkelijke identiteit kan wel eens afwijken. Lees er hier meer over.
In het ‘gat’ tussen je gewenste en werkelijke identiteit zit je groeipotentieel en je stip op de horizon. In je strategie definieer je hoe je hier gaat komen. Begin intern. Gedrag is namelijk de belangrijkste factor van je identiteit. Doorleef je kernwaarden en je visie, zodat je eventuele medewerkers zich hiermee kunnen identificeren en verbonden voelen met je merk.
Vijf elementen in je communicatiestrategie
Vervolgens ga je extern je identiteit versterken. Dit proces kan parallel lopen aan het interne proces. Het is slim om hiervoor vijf elementen na te lopen.
- Zichtbaarheid
Uit onderzoek blijkt dat mensen denken dat bekende merken beter zijn dan onbekende. Zorg dus dat je zichtbaar blijft. Dit kan via je website of social media, maar vergeet ook niet de zichtbaar tijdens events of netwerkbijeenkomsten. Vooral als kleiner bedrijf zijn deze heel belangrijk.
- Onderscheidend
Wat maakt jouw organisatie anders dan je concurrenten? Door jezelf te onderscheiden word je opgemerkt. Bepaal over welke onderwerpen je gaat communiceren. Kies er niet te veel en laat in ze allemaal de toegevoegde waarde van je bedrijf terugkomen. Verzamel bewijzen en laat deze in je kernboodschappen terugkomen.
- Consistentie
Practice what you preach! Bouw aan vertrouwen door te doen wat je zegt. Dat maakt je organisatie herkenbaar en geloofwaardig.
- Transparantie
Open communiceren en eerlijk zijn. Door social media val je snel door de mand als je dit niet bent en zal het zich altijd tegen je werken.
- Authenticiteit
Doe je niet anders voor dan je bent. Maak dingen niet mooier dan ze zijn. Zo win je het meeste vertrouwen en krijgt je bedrijf een ‘gezicht’.
Door deze vijf elementen te verwerken in je communicatiestrategie heb je weer een mooie stap gezet in je communicatieplan. Leer hierbij ook veel van anderen, kijk wat andere bedrijven doen en geef er je eigen draai aan. In principe kun je dan aan de slag.
Maar je kan met hagel schieten en dan mogelijk het doel raken. Of heel gericht je doelgroep opzoeken. Hiervoor kies je de passende kanalen of communicatiemiddelen zoals het ook wel eens genoemd wordt. Dit is wat veel voor nu, dus hier kom ik de volgende keer op terug. Succes!
PS Volg je me al op Instagram? Met regelmaat post ik hier communicatietips.