fbpx

Wat is mijn identiteit & imago?

identiteit en imago in kaart brengen

Als bedrijf wil je jezelf op een goede manier te presenteren, zodat potentiële, maar ook bestaande klanten weten waar ze aan toe zijn. Practice what you preach zeggen ze wel eens. Dit kun je verder invullen door aan de slag te gaan met je identiteit en imago. Gebruik hiervoor de corporate identity mix. Een lesje communicatie 😁

Het is belangrijk om je identiteit & imago helder te hebben. Je wilt natuurlijk op een bepaalde manier bekend staan in de buitenwereld, bijvoorbeeld als betrouwbaar of juist innovatief bedrijf. Een bekend model dat hiervoor vaak gebruikt wordt is de Corporate Identity Mix van Birkigt & Stadler. We onderscheiden hierin identiteit (je gewenste imago) en imago (de identiteit die je publiek ervaart). Dit model is op grote en kleine organisaties toe te passen.

Corporate Identity Mix, Birkigt & Stadler, bron: Frankwatching

Corporate Identity Mix

Persoonlijkheid is de kern van je identiteit. De organisatie moet weten wie ze is en waar ze voor staat. Grote organisaties borgen dit vaak in een visie, missie, kernwaarden en competenties. De schil daaromheen is symboliek, communicatie en gedrag. 

Symboliek staat voor de visuele presentatie, vaak het beste te herkennen in de huisstijl, maar ook in foto’s en kleuren die gebruikt worden. Communicatie staat voor de boodschappen die het bedrijf naar buiten brengt; verbaal, visueel en op papier (of online 😜). Gedrag is misschien wel de belangrijkste component voor je identiteit, want dit gaat over alle handelingen binnen jouw bedrijf. Dit start nog voordat je klanten binnenhaalt en gaat door tot ver nadat je ‘product’ is afgeleverd. Ik las ooit ergens dat gedrag 60-80% uitmaakt van je corporate identity mix!

Door dit alles goed te combineren en vervolgens te communiceren weet je doelgroep wat ze van je organisatie en je mensen kan verwachten. Je moet daarbij natuurlijk wel doen wat je beloofd. De corporate identity mix werkt alleen optimaal als je ze als aanvulling op elkaar inzet. En als elke stap die je als organisatie zet is gebaseerd op de identiteit die je hebt geformuleerd.

Wil je meer weten over dit onderwerp of kun jij hulp gebruiken met het maken van jouw identity mix? Neem gerust contact op en dan kijk ik wat je voor kan doen.