Imago: hoe word je gezien?
Het imago van je bedrijf kun je niet ontwijken. Het blijft altijd terugkomen en je moet hier als organisatie continu mee bezig blijven. Ook wordt het vaker verward met identiteit en reputatie. Toch zijn het drie verschillende dingen. Identiteit is in ons vorige blog beschreven. Maar wat kenmerkt een imago?
Hoe denk je dat je doelgroep jouw bedrijf ziet? Dat is je imago. Maar iedereen kijkt op een andere manier naar jouw organisatie. Daarom heb je er nooit maar één. De ene persoon vindt jouw bedrijf super, terwijl de ander denkt minder goed over je denkt.
Tijd & Branche
Het is ook tijdsgebonden. Het kan namelijk binnen no-time veranderen. Jarenlang bouw je aan je eraan. Je levert goede service en zorgt dat je doelgroepen tevreden zijn. Maar maak je één misstap, dan kan dit grote gevolgen hebben voor je imago. Het is dus belangrijk om er aan te blijven werken, ook al staat je bedrijf goed in de markt. Het is een continu proces.
Je hebt ook te maken met de branche waarin je opereert. Denk bijvoorbeeld aan de bouw, coaching of communicatie. Hier kleeft ook een bepaald imago aan dat indirect invloed heeft op jouw bedrijf. Vooral als je bedrijf nog niet zo bekend is. Dit zal altijd meespelen in het hoofd van (potentiële) klanten of andere stakeholders.
Identiteit en imago zijn op meerdere punten verschillend. De belangrijkste is dat je imago door de ander gedefinieerd wordt en je identiteit bepaal je zelf en is voor iedereen hetzelfde. Wil je meer weten over de identiteit over een organisatie? Lees dan mijn vorige blog over identiteit! De volgende keer bespreken we reputatie.