fbpx

Identiteit: wat straal je uit?

positionering advies marketing

Iedere onderneming, groot of klein, heeft een eigen identiteit. Het maakt je authentiek en is van essentieel belang om je als bedrijf te onderscheiden van de concurrent. Maar wat is identiteit nu precies en wat is belangrijk om te weten? En hoe ontdek je wat je identiteit is?

Stel jezelf eerst de volgende vragen:

  • Wie zijn we? 
  • Wat stralen we uit? 

Heb je hier het antwoord op, dan heb je je identiteit! 

Er zijn drie onderdelen die te maken hebben met identiteit, zie de infographic. Deze drie onderdelen hangen nauw met elkaar samen. Ze vullen elkaar aan en maken het verhaal kloppend. 

identiteit

Identiteit verandert en ook weer niet

Een identiteit is niet statisch, deze gaat mee met de tijd en de veranderingen in je organisatie. Hoogstwaarschijnlijk herken je dit wel: klanten verwachten steeds meer en medewerkers verwachten niet alleen een goed salaris, maar ook anderen voordelen. Er worden steeds hogere eisen gesteld en je organisatie zal hierin mee moeten gaan. De kern van je bedrijf, je identiteit, verandert hierin mee. Het past zich aan aan de nieuwe omstandigheden en groeit mee met je organisatie.

Aan de andere kant moeten klanten, leveranciers, medewerkers en anderen stakeholders ten alle tijden weten waarom ze met jouw organisatie in zee gaan. Waar staat en gaat de organisatie voor? Welk probleem los je op? Of te wel, wat is jouw license to operate? Deze kern van je bedrijf blijft over het algemeen altijd hetzelfde. Of je nu 20 klanten of 20.000, je lost nog altijd hetzelfde probleem op. 

Kernwaarden & visie

Combineer deze twee onderdelen en je ziet dat een identiteit met de tijd meegaat, maar dat de kern altijd stabiel blijft. Waar je bedrijf voor staat is en blijft je kern. Grote organisaties borgen dit vaak in een visie, missie, kernwaarden en competenties. Belangrijk hierbij is dat de hele organisatie, management maar ook de medewerkers, deze waarden met zich mee dragen. Iedere werknemer is anders, maar zijn/haar gedachte over de visie, missie, kernwaarden en competenties van de organisatie, moeten hetzelfde zijn voor het creรซren en behouden van een authentieke identiteit.

Dit krijg je voor elkaar door je medewerkers simpelweg te vertellen waar de organisatie voor staat. Ga in gesprek met je medewerkers en vertel wat de kernwaarden, missie en visie zijn van het bedrijf. Vervolgens is het belangrijk om je medewerkers er vaker aan te laten herinneren. Niet telkens met een gesprek maar bijvoorbeeld met een simpele poster die ophangt in de kantine of op de werkvloer. 

Wil je meer weten en lezen over hoe je je identiteit kunt presenteren aan de omgeving? Lees dan mijn eerder geschreven blog over de corporate identity mix!