Social media, wat kan ik ermee?
Tegenwoordig zit bijna iedereen op social media. Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter, en het nieuwste medium TikTok. Met je bedrijf wil je ook ‘iets’ met social media, maar waar begin je? En wat zet je vervolgens online? Waar heeft je doelgroep behoefte aan? Met deze blog help ik je hopelijk wat op weg. Social media hoeft niet moeilijk te zijn en ‘content’ is er volop in je bedrijf.
Je begint met jezelf af te vragen wat je wilt bereiken met social media en bij welke doelgroepen. Elk medium heeft zijn specifieke doelgroepen, dus focus je op het medium dat bij jouw doelgroep past. Misschien wil je een doelgroep bereiken die helemaal niet actief is op social media. Vraag jezelf dan af of je er überhaupt aan gaat beginnen.
Denk daarna na over wat je bij deze doelgroepen wilt bereiken en waar je doelgroep behoefte aan heeft. Wil je dat ze meer producten of diensten afnemen of wil je bijvoorbeeld bouwen aan je naamsbekendheid. Door je dit vooraf af te vragen, kun je je boodschap op een goede manier insteken en deze verwerken in de berichten die je verstuurt. Over het algemeen houden mensen niet van ‘harde sales’, maar je kunt je verkoopboodschap wel op een aantrekkelijke manier verpakken in je berichten.
Ontdek je parel voor social media
Waarmee onderscheid je jezelf ten opzichte van je concurrenten? Wat is jouw ‘parel’? Deze kun je goed benutten. Mensen houden van persoonlijke verhalen. Je hebt bijvoorbeeld een prachtig of uniek product, een mooi bedrijfsverhaal, uitmuntende personeelsleden, jouw parel kan vanalles zijn. Denk hierbij ook niet te moeilijk. Pareltjes kunnen ook heel klein zijn. Ben je erachter wat jou uniek maakt, verwerk dit dan in je posts. Verlies hierbij je boodschap niet uit het oog!
Je denkt misschien, dit is leuk en aardig, maar social media kost hartstikke veel tijd. Deels klopt dit, maar er zijn trucjes waardoor je efficiënter werkt. Wat ik zelf doe is één moment per week inplannen om aan de slag te gaan met mijn social media. Ik denk na over mijn verhaal van die week en schrijf vervolgens mijn blogs en berichten. Hierdoor hoef ik op het moment dat een bericht online gaat, alleen maar even de reacties te monitoren. Door een vast moment te kiezen, zit ik in een creatieve flow en hoef ik niet iedere dag iets te verzinnen.
Vind je het lastig om jouw ‘socials’ op te starten? Ik kan hierin ondersteunen door samen op zoek te gaan naar jouw ‘parel’ en vervolgens deze te vertalen naar een socialmediastrategie. Bel gerust eens over jouw socialmediastratgie om hierover te sparren tijdens een kopje koffie.