Waarom een marketingcampagne?
Als ondernemer werk je, als het goed is, continu aan de zichtbaarheid van je bedrijf of je aanbod. Je plaatst een bericht op social media, schrijft een blog of hangt ‘ouderwets’ ergens een poster op. Zo blijf je top-of-mind en houd je de aandacht bij je product of dienst. Je volledige aanbod komt voorbij en je wisselt dit een beetje evenredig verdeeld. Heel goed en op zich niks mis mee.
Maar ‘marketing’ kost je ook veel tijd en geld en je het niet het idee dit zich ook uitbetaald. Hoe komt dit? Waarschijnlijk ben je uit enthousiasme meteen in de actiemodus gesprongen en stiekem is wat je doet een campagne geworden. Je hebt een paar belangrijke stappen overgeslagen. En zolang je deze stappen niet superhelder hebt schiet je met hagel. En raak je dus ook geen doel!
En daar helpt een marketingcampagne weer bij 😁
Stap terug en vooruit
Bij een marketingcampagne focus je op één dienst, product of propositie. Hier ga je een bepaalde periode extra aandacht aan besteden, naast je reguliere communicatie. Campagne voeren. Er zijn dan ook heldere doelen gekoppeld aan een campagne. Je wilt bijvoorbeeld een bepaald aantal leads genereren of naamsbekendheid opbouwen. Een marketingcampagne is ook gericht op een specifieke doelgroep. Deze kan wat afwijken van je reguliere doelgroep. Maar dat is helemaal niet erg, want voor een campagne geldt, hoe specifieker hoe beter! (Overigens geld dat sowieso voor marketing, maar bij een campagne nog een graad extra 😉).
Daarna ga je de campagne pas uitwerken. Met welke boodschap ga ik mijn product of dienst verkopen? En welk beeld past daarbij? De meeste bedrijven beginnen met deze stap, want het is zo verleidelijk om meteen in de actiemodus te schieten. Het is namelijk ook heel leuk om hier over na te denken (I know 🥳). Maar sla je de eerste stap over, dan ga je zeker niet de resultaten bereiken die je voor ogen hebt.
Belangrijk is ook om continu te testen. Wat spreekt de doelgroep het beste aan? Waar moeten we eventueel bijsturen? Door een afbeelding of stukje tekst aan te passen, kunnen resultaten drastisch veranderen. Of misschien moet je wel een ander middel inzetten om je doelstellingen te behalen? Allemaal zaken om rekening mee te houden.
Even ‘in a nutshell’ wat een marketingcampagne is. Ik kan me voorstellen dat je misschien nog altijd geen idee hebt waar je dan moet beginnen. En hoe geef je vervolgens zo’n campagne vorm? Bel of mail gerust over jouw marketing om eens te kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen. Ik help je graag!
…