Doe dit voor elke marketingcampagne
De meeste ondernemers willen groeien. In afzetgebied, in het aantal klanten of in naamsbekendheid. Allemaal zaken die bijdragen aan een hogere omzet, want dat is meestal het werkelijke doel dat erachter zit. Tijd om met marketing aan de slag te gaan. Maar waar begin je?
Veel ‘marketinggoeroes’ beloven je een stappenplan of invultemplate dat succes garandeert. “Volg deze stappen en je krijgt die 20K per maand/veel nieuwe klanten/de ultieme vrijheid (doorhalen wat niet van toepassing is ;).” Ik geloof hier niet in. Er is niet één marketingtruc die voor elk bedrijf werkt. Ieder bedrijf is anders en elke ondernemer is anders.
Waarschijnlijk heb je al in marketing geïnvesteerd. Misschien zelfs wel experts ingehuurd om je te helpen, maar het heeft je niks opgeleverd. Hoe kan dat?
Ik kom met regelmaat bij klanten die aangeven dat iedereen hun doelgroep is. Als ik dan doorvraag blijkt het toch de vrouw te zijn die de definitieve keuze maakt in een meubelwinkel of wanneer ze met haar man voor hem gaat winkelen. Everyone is not your customer! Krijg dus als eerste heel helder wie je wilt bereiken en ben hierin zo specifiek mogelijk.
Als je je doelgroep niet helder hebt, schiet je met losse flodders. Je doelgroep herkent zich niet en weet dus ook niet dat ze jouw product of dienst nodig hebben. Een heldere en specifieke doelgroep is de basis voor jouw campagne. Leer ze dus door en door kennen, zodat je weet aan welke ‘knoppen’ je moet draaien om ze ook echt te bereiken. Dan levert marketing ook daadwerkelijk iets op.
Beschrijf een uitgebreid profiel met demografische gegevens als leeftijd, geslacht, opleiding, woonplaats, samenstelling van het huishouden, hobby’s, werk en mediagebruik. Kijk hierbij ook wat typerend gedrag is voor deze persoon. Waar winkelt hij of zij bijvoorbeeld en wat koopt je doelgroep dan?
Nog belangrijker is om de ‘softe’ kant te ontdekken. Wat wil jouw doelgroep bereiken of waar loopt hij of zij tegenaan als ze jouw product of dienst niet gebruiken? Maar denk ook eens na waar je doelgroep van wakker ligt en waar jij dus de oplossing voor hebt. Wat zijn de wensen en verlangens? Bekijk de situatie ook eens van de andere kant. Welke frustraties heeft je doelgroep of zitten er pijnpunten waar je op in kunt spelen?
Wanneer je dit superhelder hebt, dan heb je de kern van je campagne te pakken. Je weet precies waar je doelgroep komt en je jouw bedrijf of product zichtbaar kunt maken. Verder weet je precies waar je op in kunt spelen, zodat je doelgroep denkt “dat wil ik ook!”. En die combinatie is de sleutel tot succes. Want hoe vaker je doelgroep jouw boodschap voorbij ziet komen, hoe sneller hij of zij ervan overtuigd raakt dat jouw product de oplossing is voor zijn probleem en een stap richting jouw ‘winkel’ zet. En dat leidt meestal tot meer omzet
Hulp nodig? Vraag een kennismakingsgesprek van 15 minuten over jouw doelgroep aan.