fbpx

Creëer beleving met concepting

van marketingstrategie naar concept

Als bedrijf heb je een visie, missie en kernwaarden. Om deze te vertalen naar je communicatiemiddelen kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van concepting. Dit is de fase waarin een marketingstrategie vertaald wordt naar een authentiek concept. Waarin de essentie en het gedachtegoed van het merk of bedrijf vertaald wordt naar een concrete invulling. Dit concept bepaalt de vervolgens de inhoud van je verhalen, hoe je je presenteert op je website en social media, én dit draag je ook uit in je interne communicatie richting je medewerkers. Naast het organiseren van evenementen, vind ik dit erg leuk om op te zetten voor een bedrijf.

IKEA & Tony’s Chocolonely

Er zijn veel bekende merken die concepting op een mooie manier toepassen. Uit alles wat ze doen en laten, blijkt waar ze voor staan. Met het communicatieconcept komt dit tot leven. Denk bijvoorbeeld eens aan IKEA. Dat herken je uit duizenden aan hun logo en vormgeving. Maar stel dat je een winkel van hen zonder logo’s binnen zou lopen, zou je het ook nog herkennen als IKEA. Ook in hun communicatie-uitingen op social media, hun website of hun brochure herken je heel duidelijk de IKEA-stijl en het IKEA-gevoel. 

Een ander bedrijf dat dit op een mooie manier neerzet is Tony’s Chocolonely. Hun merkgedachte is om een slaafvrije chocolade op de markt te brengen. Klanten die zich kunnen vinden in deze gedachte kopen sneller hun chocolade. De meeste mensen weten ook dat dit Tony’s ambitie is en dat ze er veel aan doen om dit te bewerkstelligen.

Bij concepting vertaal je het merk in zo’n sterke mate dat de doelgroepen zich aangetrokken voelen tot een merk en dat zij zich in het gedachtegoed van het merk kunnen vinden. Je verkoopt als het ware een bepaalde beleving. Belangrijk hierin is wel dat je deze beleving en belofte waar kan maken. Uiteindelijk is het doel dat je klanten merkambassadeurs worden en jouw product of dienst aanprijzen bij anderen. Dit is de beste reclame voor je bedrijf.