fbpx

Kiezen om gekozen te worden

positioneren als organisatie

Het is een van de eerste stappen in je bedrijf en een hele belangrijke voor je communicatiestrategie, je positionering. Door te positioneren neem je een positie in. Je maakt een keuze waarop jij je gaat focussen met je bedrijf en je communicatie. Om jezelf goed te positioneren moet je als organisatie dus een keuze maken wie je bent en vooral ook wie je niet bent. Kies om door je klanten gekozen te worden.

De eerste en de beste optie

Bij positioneren gaat het om het creëren van een voorkeurspositie en een duurzame relatie met je klant. Op het moment dat jouw doelgroep op zoek is naar een oplossing voor zijn of haar probleem, wil je dat ze jouw product of dienst als eerste en als beste optie zien. Jouw bedrijf op een bepaalde manier positioneren bij je doelgroep is dus ook niet iets wat je op een week voor elkaar krijgt, maar waarin je continu en op de lange termijn moet investeren. 

Maar ik hoor je denken, hoe doe ik dit? Waarschijnlijk is je positionering al lang helder, alleen heb je het niet op deze manier bekeken. Start met het beantwoorden van onderstaande vijf vragen. Schrijf ze op en je hebt duidelijk zich op de meerwaarde van je merk. 

  1. Binnen welke productcategorie is je bedrijf actief?
  2. Wie is je doelgroep? (Maak deze zo specifiek mogelijk)
  3. Welk voordeel heeft je doelgroep wanneer ze voor jouw producten of diensten kiezen?
  4. Hoe bewijs je dit? Wat zijn de eigenschappen van je product of dienst?
  5. Welke waarde levert het de doelgroep op wanneer ze voor jou kiezen?

Mijn positionering is helder, what’s next?

Je hebt nu een goede basis voor je positionering. De volgende stap is analyseren of datgene wat je graag wilt zijn, je ook daadwerkelijk uitstraalt. En of hierin nog stappen te behalen vallen. Je kijkt hierbij naar vier elementen; het merk of bedrijf, de doelgroep, de concurrentie en de trends. Ook hier heb je waarschijnlijk al een aantal ‘analyses’ beschikbaar, bijvoorbeeld van je concurrenten of je doelgroep. Pak dan de andere elementen op en start vanuit daar. Kijk heel goed inside-out, dus van buiten naar binnen. Hoe ervaart de buitenwereld je merk? Inzicht in je doelgroep is cruciaal in een goede positionering. Wat drijft hen? Wat zijn verlangens, ambities en frustraties? Hierop kun je inspelen met je positionering, zodat jouw product of dienst top of mind is bij je doelgroep (en ze jou dus kiezen). 

Op basis van je positionering ga je vervolgens aan de slag met je communicatiestrategie. In je content laat je continu zien wat je wilt uitstralen. Herhaal je boodschap continu, maar let daarbij wel op dat je deze elke keer anders verpakt. Maar, dit bewaar ik voor een andere keer. Een goede positionering opzetten is al uitdaging genoeg. Good luck!

PS Klinkt het allemaal als Chinees? 🙄 Ik help je graag met jouw positionering. Neem contact met me op voor een kennismakingsgesprek.

Bron: Communicatiestrategie, Wil Michels