Marketing, of toch communicatie?
In mijn omgeving merk ik vaak dat marketing en communicatie door elkaar gehaald worden. Zelf krijg ik het ook niet altijd goed uitgelegd. Voor mij reden om in deze blog eens in de twee termen te duiken om het verschil aan te duiden.
We starten op Wikipedia met het zoeken naar beide begrippen :). Ik voeg de linkjes toe naar de uitgebreide pagina’s, zodat je daar meer kunt lezen.
“Marketing heeft traditioneel betrekking op alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Van oudsher werd marketing gezien als het geheel van alle activiteiten die erop gericht zijn om, samen met de afdeling verkoop, de ruil van producten of diensten te bevorderen.”
– Wikipedia
“Communicatie is een activiteit waarbij levende wezens betekenissen uitwisselen door op elkaars signalen te reageren. Het Latijnse woord communicare slaat terug op “iets gemeenschappelijk maken”. Deze pagina behandelt de interactie tussen mensen, maar er bestaat ook diercommunicatie en plantencommunicatie. Communicatie is behalve een sociale activiteit, ook het resultaat van het contact: de optelsom van wederzijdse betekenisgevingen, ook wel communicatie-effect genoemd.”
– Wikipedia
Wat betekent dit in mijn bedrijf?
Vertaald in mijn eigen woorden is marketing vooral gericht op het stimuleren van de verkoop van je product of dienst. Waar zitten je klanten, welke behoeften hebben ze en hoe kun je daar als bedrijf op inspelen. Hoe komt het product het snelste en het goedkoopst (maar wel betrouwbaar) bij de klant aan en tegen welke prijs zijn ze bereid het product te kopen.
Communicatie ondersteunt marketing hierin door te kijken hoe je klanten kunt bereiken, hoe breng je ze in aanraking met het product (bijv. Via advertenties of product sampling). Met welke boodschap stap je naar buiten en sluit deze aan bij de doelgroep. En welke kanalen zet je in om je klanten te bereiken. Communicatie kijkt daarnaast ook hoe je medewerkers kunt motiveren om jouw identiteit naar buiten te brengen en je reputatie hoog te houden.
Hopelijk heb ik met deze blog wat meer duidelijkheid kunnen scheppen. En twijfel je of je marketing- of communicatieadvies nodig hebt? Bel gerust om eens kennis te maken met mij als communicatieadviseur, dan kijken we samen welke dienst het beste bij jou past.