Zo scoort jouw campagne het beste!
De afgelopen tijd heb je een nieuw product of nieuwe dienst gelanceerd. Misschien ben je wel een hele nieuwe richting ingeslagen met je bedrijf. Marketing staat hoog op je prioriteitenlijst, want het is belangrijk dat de wereld hoort wat jij te bieden hebt. Maar je ziet eigenlijk totaal geen effect en je inspanningen betalen zich nog niet terug. Hoezo dan? Waarschijnlijk staat je basis niet goed. En die is essentieel om een succesvolle campagne op te zetten.
Ik zie regelmatig klanten die uit enthousiasme voor hun nieuwe ideeën meteen in de actiemodus schieten. Ze zetten een online marketingcampagne op of gaan in één keer volop berichtjes op social media plaatsen. Helaas werkt dit averechts, want je slaat zo een aantal belangrijke stappen over. Zo lang je niet eerst je basis superhelder hebt, schiet je met hagel. En raak je dus ook geen doel!
Doe dus eerst dat stapje terug naar je fundament of je basis. Ik weet hoe verleidelijk het is om meteen in de actiemodus te schieten, maar het is belangrijk dat je campagne een geheel is. Dat is de sleutel tot succes. Helderheid en duidelijkheid gaat je zoveel meer resultaat opleveren.
⚡️ Je brengt een sfeer over die echt past en iets oproept bij je ideale klant
⚡️ Je weet precies waar jouw klant tegenaan loopt en dus kan jouw boodschap meteen doel treffen
⚡️ En het kost dus veel minder moeite om succesvol te zijn (en dus ook minder budget)
Het fundament verandert eigenlijk nooit. Deze kun je dus ook bij elke nieuwe campagne inzetten. Of gebruik het voor je algemene marketingplan. Op basis van de resultaten van je marketinginspanningen stel je het fundament misschien hier en daar iets bij, maar dit zal altijd tot nog meer resultaat leiden.
Het fundament bestaat uit vijf elementen:
Je ideale klant: wie wil je bereiken?
Ken je ideale klant door en door. Weet waarvan ze wakker liggen en hoe jij dit oplost met jouw aanbod. Probeer hierin ook zo specifiek mogelijk te zijn. Zo sluit je ook mensen uit waar jij je zeker niet op richt. Lees deze en deze blog. Ze helpen je op weg om je ideale klant vast te stellen.
Je aanbod: wat heb je te bieden?
Denk goed na over welk probleem je precies oplost. Kun je dit misschien anders verwoorden? Als voorbeeld gebruik ik vaker ‘wij verkopen geen matrassen, maar een goede nachtrust’. Het tweede deel spreekt veel meer aan. Wat verkoop je nou echt?
Je positionering: hoe sta je bekend en klopt dit nog?
Weet wie je bent en waar je voor staat. Dat is heel simpel gezegd positioneren. Je wilt een voorkeurspositie creëren bij je ideale klant en je onderscheidend vermogen benadrukken, zodat je bedrijf of aanbod meteen een associatie oproept. Zorg ervoor dat je eruit springt en opvalt!
Je branding: vertaalt jouw identiteit zich ook visueel op de juiste manier?
Breng een sfeer over die past bij je ideale klant. Dit vertaalt zich naar kleurgebruik, fotografie en tone-of-voice. Een sterke branding onderscheid je ook van je concurrenten. Ben hier wel consequent in, want dan zorgt het voor herkenbaarheid. En dat wil je bereiken.
Je boodschap: welke woorden gebruik je om je klant te overtuigen?
Sterke campagnes hebben een consistente boodschap. Je ideale klant herkent zich in de ‘problemen’ die je beschrijft en denkt ‘dit heb ik ook!’. Speel met je woorden in op hun pijnpunten en blijf deze herhalen. Zo spreek je de juiste mensen aan en wordt de drempel om jouw ‘winkel’ te bezoeken lager.
Wil je ook dat je volgende campagne een gigantisch succes is? Doe dat stapje terug. Zet deze vijf elementen goed neer en vertaal ze als geheel naar een campagne. Het is voor je ideale klant helder en duidelijk wat je te bieden hebt en hoe je hun ‘probleem’ oplost. Ben helder in wat je doet en voor wie! Dan leidt je campagne zeker tot meer naamsbekendheid. En dat leidt weer tot meer verkopen en meer omzet.
En denk je, dit kan ik niet alleen, dan kan ik je helpen. Plan een kennismakingsafspraak over jouw marketingcampagne.
Niet langer schieten met hagel, maar het doel raken
Ik zie regelmatig klanten die uit enthousiasme voor hun nieuwe ideeën meteen in de actiemodus schieten. Ze zetten een online marketingcampagne op of gaan in één keer volop berichtjes op social media plaatsen. Helaas werkt dit averechts, want je slaat zo een aantal belangrijke stappen over. Zo lang je niet eerst je basis superhelder hebt, schiet je met hagel. En raak je dus ook geen doel!
Doe dus eerst dat stapje terug naar je fundament of je basis. Ik weet hoe verleidelijk het is om meteen in de actiemodus te schieten, maar het is belangrijk dat je campagne een geheel is. Dat is de sleutel tot succes. Helderheid en duidelijkheid gaat je zoveel meer resultaat opleveren.
⚡️ Je brengt een sfeer over die echt past en iets oproept bij je ideale klant
⚡️ Je weet precies waar jouw klant tegenaan loopt en dus kan jouw boodschap meteen doel treffen
⚡️ En het kost dus veel minder moeite om succesvol te zijn (en dus ook minder budget)
5x fundament
Het fundament verandert eigenlijk nooit. Deze kun je dus ook bij elke nieuwe campagne inzetten. Of gebruik het voor je algemene marketingplan. Op basis van de resultaten van je marketinginspanningen stel je het fundament misschien hier en daar iets bij, maar dit zal altijd tot nog meer resultaat leiden.
Het fundament bestaat uit vijf elementen:
Je ideale klant: wie wil je bereiken?
Ken je ideale klant door en door. Weet waarvan ze wakker liggen en hoe jij dit oplost met jouw aanbod. Probeer hierin ook zo specifiek mogelijk te zijn. Zo sluit je ook mensen uit waar jij je zeker niet op richt. Lees deze en deze blog. Ze helpen je op weg om je ideale klant vast te stellen.
Je aanbod: wat heb je te bieden?
Denk goed na over welk probleem je precies oplost. Kun je dit misschien anders verwoorden? Als voorbeeld gebruik ik vaker ‘wij verkopen geen matrassen, maar een goede nachtrust’. Het tweede deel spreekt veel meer aan. Wat verkoop je nou echt?
Je positionering: hoe sta je bekend en klopt dit nog?
Weet wie je bent en waar je voor staat. Dat is heel simpel gezegd positioneren. Je wilt een voorkeurspositie creëren bij je ideale klant en je onderscheidend vermogen benadrukken, zodat je bedrijf of aanbod meteen een associatie oproept. Zorg ervoor dat je eruit springt en opvalt!
Je branding: vertaalt jouw identiteit zich ook visueel op de juiste manier?
Breng een sfeer over die past bij je ideale klant. Dit vertaalt zich naar kleurgebruik, fotografie en tone-of-voice. Een sterke branding onderscheid je ook van je concurrenten. Ben hier wel consequent in, want dan zorgt het voor herkenbaarheid. En dat wil je bereiken.
Je boodschap: welke woorden gebruik je om je klant te overtuigen?
Sterke campagnes hebben een consistente boodschap. Je ideale klant herkent zich in de ‘problemen’ die je beschrijft en denkt ‘dit heb ik ook!’. Speel met je woorden in op hun pijnpunten en blijf deze herhalen. Zo spreek je de juiste mensen aan en wordt de drempel om jouw ‘winkel’ te bezoeken lager.
Sleutel tot succes
Wil je ook dat je volgende campagne een gigantisch succes is? Doe dat stapje terug. Zet deze vijf elementen goed neer en vertaal ze als geheel naar een campagne. Het is voor je ideale klant helder en duidelijk wat je te bieden hebt en hoe je hun ‘probleem’ oplost. Ben helder in wat je doet en voor wie! Dan leidt je campagne zeker tot meer naamsbekendheid. En dat leidt weer tot meer verkopen en meer omzet.
En denk je, dit kan ik niet alleen, dan kan ik je helpen. Plan een kennismakingsafspraak over jouw marketingcampagne.