fbpx

Beïnvloed door influencer?

influencer marketing zuid-limburg

Sommige dagen spendeer ik echt uren op social media. Op Youtube tutorials of vlogs bekijken of doelloos door Instagram en Facebook scrollen. En volgens mij velen met mij. Ik word dan ook regelmatig beïnvloed door een influencer. Dan beveelt een van de grootste Youtube’ers Nikki Tutorials weer een of andere lipstick aan en dan sta ik een tijdje later voor de kassa bij Douglas 😂 Of is een populaire blogger op reis in Costa Rica en dan betrap ik me er op dat ik naar tickets en reisgidsen aan het googelen ben. 

Ik kan dan soms echt balen dat ik me door deze influencers heb laten beïnvloeden. Er kleeft toch iets negatiefs aan. Mensen worden betaald om producten te reviewen en dan ben je over het algemeen toch minder kritisch. Daarnaast is het ook niet altijd helemaal zichtbaar of iets gesponsord is of niet. Dit was afgelopen week nog volop in het nieuws. De Stichting Reclame Code is een campagne gestart om de informatie over reclame door influencers te verduidelijken. Het blijkt dat bij 75 procent van de vlogs niet duidelijk is of er voor betaald is of niet. Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law & Fine Prints schreef er op Frankwatching een blog over.

To influence, or not to influence

Ik vraag me dan ook wel eens af hoe dit vroeger ging. Influencers in de vorm zoals we ze nu kennen waren er natuurlijk nog niet. Maar ik kan me herinneren dat er rond Sinterklaas de Intertoysgids in de brievenbus viel. Knippen en plakken geblazen om een mooi lijstje te maken dat aan Sinterklaas duidelijk maakte wat de wensen waren. Of dat ineens iedereen een skateboard had, omdat de populaire broer van een klasgenootje die ook had. 

Wat mij betreft zijn altijd influencers geweest, want hoe vaak check je niet bij vrienden, familie of collega’s “goh weet jij nog iemand voor die klus”. En op jouw beurt ben je ook een influencer: “ik heb toch zo lekker gegeten daar en daar”. Zodoende blijf ik genieten van social media (al probeer ik mijn uren toch iets te minderen 😊). Ik haal er inspiratie uit voor reizen die ik wil maken of make-uplooks voor een feestje. En ik haal er veel ideeën uit voor de inzet van mijn eigen socialmediakanalen. Daarom denk ik dat de influencers van nu een nieuwe vorm van adverteren is en het ook zeker een toegevoegde waarde kan hebben in de positionering en promotie van jouw product