fbpx

Hoe stimuleer ik creativiteit?

creatieve brainstorm marketing communicatie

Vrienden vragen me vaak, hoe kom je toch tot al die ideeën? Hierbij refereren ze vaak tot mijn Instagram-account waar ik dagelijks iets probeer te posten. Ik vind het ook wel iedere keer een uitdaging, maar merk als ik eenmaal in die creatieve flow zit dat ik de ideeën zo uit mijn mouw schud. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik al van kinds af aan heel creatief ben geweest. Ik knutselde en tekende enorm veel en zelfs mijn profielwerkstuk voor de middelbare school was een heel knutselboekwerk. Mijn creativiteit staat bijna altijd wel aan, maar op sommige momenten moet ook ik wat meer moeite doen. Dit zijn mijn tips & tricks.

Kijk goed om je heen

Meestal heb ik al grove contouren van het idee of plan dat ik ga uitwerken. Op dat moment gaan mijn voelsprieten uitstaan en krijg ik op de gekste plekken inspiratie. Ik zie bijvoorbeeld iets in de supermarkt, de sportschool of op tv wat ik kan vertalen naar mijn opdracht. 

Soms moet ik sneller resultaat leveren. Dan is Google ‘my best friend’ (of Facebook, Instagram of Pinterest ;)). Ik ga online zoeken naar inspiratie. Beter goed gejat, dan slecht bedacht zeggen ze wel eens. Er zijn zat voorbeelden online te vinden. Laat je hierin niet remmen door budget of timing, maar laat je inspireren om hier een vertaling van te maken naar jouw idee of plan. Let wel op dat je laat inspireren en een idee niet 1-op-1 overneemt. Dit zou je in problemen kunnen brengen.

Als het daarna nog niet wil vlotten dan grijp ik pen en papier en dan pas ik brainstormtechnieken toe. In onderstaand lijstje een aantal voorbeelden die je zowel individueel als in een groep kunt doen.

Creativiteit via brainstorm

Divergeren – Convergeren
De bekendste is denk ik divergeren. Zet de time op 5 of 10 minuutjes en schrijf alles op wat je maar kunt bedenken. Goede of slechte ideeën, alles mag en kan. Uiteindelijk zit er altijd wel iets bij dat je verder kan uitwerken of waarmee je een andere invalshoek creëert.

Mindmapping 
Bij mindmapping draait het vooral om associeren. Je begint met een woord of een plaatje in het midden. Je trekt vervolgens lijnen naar woorden die je doen denken aan het onderwerp. Van hieruit bouw je verder en verder tot je niks meer weet. Zelf gebruik ik deze methode als basis voor mijn contentplanning. 

Omgekeerd denken
Een derde methode die handig kan zijn is om omgekeerd te denken. Wat moet ik vooral niet doen om tot het resultaat te komen dat ik wil bereiken. Uiteindelijk haal je hier inspiratie uit voor de mogelijkheden die er wel zijn.

Be a superhero
Een techniek die ikzelf wel grappig vind is om te denken als een superheld. Je start met te denken “What would Superman/Batman/Wonder Women do?”. Je bedenkt oplossingen vanuit het perspectief van de superheld. Deze techniek helpt je om uit je traditionele denkwijze te stappen en creativiteit aan te wakkeren. Leuk om eens te doen!

Welke techniek je uiteindelijk ook gebruikt is het belangrijk om elkaar te respecteren en ideeën niet meteen af te schieten. Schrijf alles op en op een later punt in de brainstorm ga je clusteren en filteren. De beste ideeën komen hier dan naar voren en werk je verder uit. Hulp nodig bij het uitwerken van je ideeën of bij een creatieve brainstorm? Bel me gerust om eens kennis te maken.