fbpx

Media, hoe kies je de juiste?

marketingcampagne welke media inzetten

Je hebt een mooi bedrijf, product of fantastische dienst die je kunt leveren. Dit wil je met de wereld delen. Je hebt nagedacht over je doelgroepen en je boodschap, maar dan? Er zijn zoveel kanalen beschikbaar. Door de bomen zie je het bos niet meer. Je kunt het medialandschap grofweg onderverdelen in drie groepen: paid, owned en earned media. Dit kan je helpen met het categoriseren en prioriteren van jouw media. Om daarna keuzes te maken hoe je ze inzet.

Paid, owned & earned media

Paid media spreekt eigenlijk al voor zich. Via deze kanalen ben je zichtbaar, simpelweg omdat je ervoor betaald hebt. Denk hierbij aan advertenties in dagbladen, op social media of via Google. Maar ook voor televisie- of radioreclames betaal je om zichtbaar te zijn. De uitstraling en boodschap heb je grotendeels zelf in de hand. Het is wel belangrijk om aan je doelgroep en je doelstellingen te blijven denken. 

Er zijn ook kanalen die je zelf beheerd, denk aan je socialmediakanalen of je website. Maar ook bijvoorbeeld flyers die je ontwikkelt of presentaties die je geeft. Binnen deze kanalen heb je volledig de controle over wat je waar en wanneer vertelt. 

Dan kun je ook nog aandacht in de media verdienen. Dit wordt earned media genoemd. Door je bedrijf, product of dienst nieuwswaardig te maken, is het mogelijk dat er free publicity verschijnt. Dit kunnen artikelen in de pers zijn, iemand die een positieve review over je schrijft of iemand die een publicatie op je social media deelt met zijn achterban. 

De laatste categorie is eigenlijk de belangrijkste. Deze heeft de meeste waarde naar de buitenwereld. De andere categorieën worden vaak als ‘gekleurd’ gezien, omdat je als bedrijf zelf de inhoud kan bepalen. Maar earned media kun je deels vergelijken met mond-tot-mond-reclame. Een oordeel van een bekende of vriend is meer waard dan een advertentie in een dagblad. 

Wat zet ik in?

Denk dan ook goed na over de inzet van paid media. Dagelijks wordt je geconfronteerd met duizenden reclameboodschappen. Mensen proberen dan ook waar mogelijk deze te vermijden. Daarnaast is het steeds uitdagender om op te vallen tussen al die commercials. 

Je bent de verteller van je eigen verhaal. Ga met je doelgroep in gesprek op je eigen media. Daarmee houd je in eigen hand wat je wilt vertellen. Met deze content zorg je ervoor dat mensen je website bezoeken en dat er over jouw verhaal gesproken wordt. Lees hier meer over wat Miss Communications voor je kan betekenen op het gebied van communicatie en marketing.